Στρες και θυρεοειδής

Στρες και θυρεοειδής

Στρες και θυρεοειδής

Zούμε με το στρες στην καθημερινότητά μας. Στην προσπάθεια μας να φτάσουμε στη δουλειά μας, να ανταποκριθούμε σε ένα πιεστικό deadline, πολλές φορές το άγχος μας βγαίνει εκτός ελέγχου. 

Το στρες επιδρά σχεδόν σε κάθε σύστημα του οργανισμού, ενώ πολλές μελέτες έχουν δείξει σχέση μεταξύ του στρες και της πυροδότησης ενός αυτοάνοσου νοσήματος που μπορεί να είναι και αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα. 

Οι μηχανισμοί με τους οποίους το στρες οδηγεί στην αυτοάνοση νόσο ωστόσο, δεν είναι πλήρως κατανοητοί. 

Οι ενδείξεις για την επίδραση του έντονου στρες στην αυτοάνοση νόσο είναι πιο έντονες στην εμφάνιση της νόσου του Graves. 

Από την άλλη πλευρά, έχουν υπάρξει αναφορές σχετικά με την πιθανή συσχέτιση μεταξύ του στρες και της θυρεοειδίτιδας Hashimoto. 

Η νόσος του Graves κάνει τον θυρεοειδή να είναι υπερβολικά ενεργός, ενώ η Hashimoto μπορεί να τον οδηγήσει σε υπολειτουργία.

Το άγχος από μόνο του δεν μπορεί να προκαλέσει διαταραχή του θυρεοειδούς, μπορεί όμως να επιδεινώσει μια ήδη υπάρχουσα κατάσταση. 

Το άγχος είναι ένας από τους ισχυρότερους περιβαλλοντικούς παράγοντες που επιδρούν στην εμφάνιση των αυτοάνοσων νοσημάτων του θυρεοειδούς.

Γιατί συμβαίνει αυτό; 

Γιατί το άγχος επηρεάζει το ανοσοποιητικό σύστημα άμεσα και έμμεσα, μέσω του νευρικού και του ενδοκρινικού μας συστήματος. 

Τα επινεφρίδια, που βρίσκονται πάνω από τα νεφρά σας, μπορούν να χειριστούν καλά μικρές ποσότητες στρες. 

Το στρες ενεργοποιεί ένα καταράκτη γεγονότων από τον υποθάλαμο προς τα επινεφρίδια, που οδηγεί στην υπερέκκριση κορτιζόλης. Η κορτιζόλη μπορεί να αναστείλει ή να διεγείρει την λειτουργία διαφόρων λειτουργιών στο σώμα. H σχέση μεταξύ του στρες και της αυτοάνοσης θυρεοειδίτιδας Graves είναι τεκμηριωμένη, ενώ για την ακριβή σχέση μεταξύ του στρες και της θυρεοειδίτιδας Hashimoto τα δεδομένα είναι ανεπαρκή, αν και αναφέρεται ότι το stress συμπεριλαμβάνεται στις πιθανές αιτίες εμφάνισής της. 

Αυτές οι ανοσοποιητικές διαμορφώσεις μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη κάποιου αυτοάνοσου νοσήματος, ειδικά σε άτομα με γενετική προδιάθεση.  

Αν δηλαδή υπάρχει οικογενειακό ιστορικό λ.χ. υποθυρεοειδισμού, καθώς το στρες οδηγεί στην έκκριση κορτιζόλης, αυτή μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών από τον οργανισμό. 

Συμπτώματα – Στρες και θυρεοειδής

Εάν αισθάνεστε εξαντλημένοι, η διάθεσή σας αλλάζει διαρκώς, και παίρνετε βάρος, αυτό σημαίνει ότι έχετε άγχος ή ότι έχετε υποθυρεοειδισμό; 

Καθώς και τα δύο είναι συμπτώματα τόσο του στρες, όσο και του υποθυρεοειδισμού, είναι σημαντικό να μιλήσετε με τον γιατρό σας για να αποκλείσετε τον υποθυρεοειδισμό. 

Και να έχετε υπόψη σας ότι καθεμιά από αυτές τις καταστάσεις τροφοδοτεί την άλλη: το άγχος μπορεί να επιδεινώσει τον υποθυρεοειδισμό, αλλά μπορεί να ισχύει και το αντίστροφο: να έχετε άγχος λόγω των συμπτωμάτων του υποθυρεοειδισμού.

Τρόποι διαχείρισης του στρες

Για τον έλεγχο μιας πάθησης του θυρειδούς θα χρειαστείτε την ανάλογη φαρμακευτική αγωγή. 

Πώς όμως μπορείτε να διαχειριστείτε το στρες σας, ώστε να μειώσετε τη βλάβη που προκαλεί στον οργανισμό;

  • Ξεκινήστε δοκιμάζοντας γιόγκα ή διαλογισμό. Αυτές οι τεχνικές μπορούν να σας βοηθήσουν να εστιάσετε στην αναπνοή σας και να χαλαρώνετε.
  • Ασκηθείτε, για την καταπολέμηση του στρες και την ενίσχυση της υγείας του θυρεοειδούς σας. Οι ασκήσεις cardio, οι ασκήσεις ενδυνάμωσης και ευελιξίας αποτελούν ιδανικές επιλογές. Όταν ασκείστε, το σώμα σας απελευθερώνει ενδορφίνες, οι οποίες βελτιώνουν τη διάθεση.
  • Φροντίστε να κοιμάστε καλά, για να διατηρείτε το καθημερινό άγχος υπό έλεγχο. Ο επαρκής ύπνος δίνει στο σώμα σας την ευκαιρία να ανακάμψει από μια δύσκολη μέρα και σας αναζωογονεί.

 

Tip: Μετά το άρθρο “Στρες και θυρεοειδής” ενημερωθείτε σχετικά με το Stress και την Παχυσαρκία