Παιδική διατροφή

Παιδική διατροφή

Παιδική διατροφή

Καθώς το παιδί σας φτάνει στη σχολική ηλικία, θα μεγαλώνει γρήγορα και θα γίνεται πιο δραστήριο. Για να καλύψουν τις επιπλέον απαιτήσεις ανάπτυξης τα παιδιά έχουν υψηλότερες απαιτήσεις σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά για το μέγεθος του σώματός τους σε σύγκριση με τους ενήλικες. Είναι επομένως σημαντικό να καταναλώνουν τρόφιμα και ποτά που παρέχουν επαρκή ενέργεια και θρεπτικά συστατικά για τις ανάγκες τους.

 Οι παιδικές δίαιτες από την ηλικία των 5 πρέπει να βασίζονται στις αρχές του Οδηγού Eatwell και να περιλαμβάνουν πολλούς αμυλούχους υδατάνθρακες, φρούτα και λαχανικά, καθώς και ορισμένες πρωτεΐνες και γαλακτοκομικά τρόφιμα.

Ως γονείς είναι ζωτικής σημασίας να τους ενθαρρύνετε να ακολουθούν μια υγιεινή, ποικίλη διατροφή για να διασφαλίσετε ότι θα αποκτήσουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για καλή υγεία. 

Με βάση τις πιο πρόσφατες Διατροφικές Οδηγίες της Αμερικής και της Βρετανικής εταιρείας διατροφής, τα παιδιά θα πρέπει να καταναλώνουν όλε τις ομάδες τροφών. Συγκεκριμένα θα πρέπει να λαμβάνουν:

Πρωτεΐνη. Επιλέξτε θαλασσινά, άπαχο κρέας και πουλερικά, αυγά, φασόλια, μπιζέλια, προϊόντα σόγιας και αλατισμένους ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Φρούτα. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να φάει μια ποικιλία από φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα – αντί για χυμό φρούτων. Εάν το παιδί σας πίνει χυμό, βεβαιωθείτε ότι είναι 100% χυμός χωρίς πρόσθετα σάκχαρα και περιορίστε τις μερίδες του σε μία ημερησίως. 

Λαχανικά. Σερβίρετε μια ποικιλία από φρέσκα, κονσερβοποιημένα, κατεψυγμένα ή αποξηραμένα λαχανικά. Στόχος να παρέχετε μια ποικιλία χρωμάτων λαχανικών καθημερινά στα παιδιά. Τα παιδιά πρέπει καθημερινά να λαμβάνουν 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών καθημερινά. 

Δημητριακά. Επιλέξτε δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως ψωμί ολικής αλέσεως, πλιγούρι βρώμης, ποπ κορν, κινόα ή καστανό ή άγριο ρύζι. Περιορίστε τους εκλεπτυσμένους κόκκους όπως το άσπρο ψωμί, τα ζυμαρικά και το ρύζι.

Γαλακτοκομικά. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να τρώει και να πίνει γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λιπαρά ή χαμηλά σε λιπαρά, όπως γάλα, γιαούρτι, τυρί ή ενισχυμένα ροφήματα σόγιας.

Εκτός από τα τρόφιμα που θα πρέπει να καταναλώνουν τα παιδιά, θα πρέπει να περιορίσετε τις θερμίδες του παιδιού σας από:

Πρόσθετα ζάχαρα. Περιορίστε τα σάκχαρα. Παραδείγματα προστιθέμενων σακχάρων περιλαμβάνουν λευκή και καστανή ζάχαρη, μέλι, σιρόπια και άλλα.

Κορεσμένα και trans λιπαρά. Περιορίστε τα κορεσμένα λίπη – λίπη που προέρχονται κυρίως από ζωικές πηγές τροφίμων, όπως το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά. Αναζητήστε τρόπους αντικατάστασης κορεσμένων λιπών με φυτικά έλαια και ξηρούς καρπούς, τα οποία παρέχουν απαραίτητα λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε. Τα υγιέστερα λίπη υπάρχουν επίσης φυσικά σε ελιές, ξηρούς καρπούς, αβοκάντο και θαλασσινά. 

Στη διάρκεια της ημέρας τα πέντε γεύματα είναι απαραίτητα: πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό και βραδινό. Οδηγό για τα σνακ που καταναλώνει το παιδί από μόνο του, θα πρέπει να αποτελούν τα γεύματα του σπιτιού. 

Καθώς το παιδί αρχίζει να περνά περισσότερο χρόνο έξω από το σπίτι. θα πρέπει να του εκπαιδεύσουμε ώστε να κάνει τις σωστές επιλογές για τα γεύματα και τα σνακ που θα καταναλώσει. Είναι πολύ σημαντικό να δίνουμε βάση στα γεύματα που καταναλώνει το παιδί στο σπίτι ώστε να είμαστε σίγουροι ότι καταναλώνει τις σημαντικές ομάδες τροφών όπως αναφέρθηκαν παραπάνω. 

Τι μπορείτε να κάνετε για να ελέγξετε τα γεύματα του παιδιού έξω από το σπίτι:

1) Να επιμείνετε σε ένα καλό πρωινό πριν φύγει από το σπίτι. Από μελέτες έχει φανεί ότι τα παιδιά που καταναλώνουν πρωϊνό έχουν καλύτερες σχολικές επιδόσεις.  Μια υγιεινή πρόταση θα ήταν 1 ποτήρι γάλα ή 1 γιαούρτι, 1 φέτα ψωμί ολικής  άλεσης με λίγο μέλι, και 1 φρούτο ή χυμό. 

2) Ετοιμάστε τα σνακ και τα γεύματα για το σχολείο από το σπίτι. Μπορείτε να φτιάξετε χειροποίητες μπάρες με βρώμη και ξηρούς, ένα τοστ, μία φρουτοσαλάτα, κομμένα καροτάκια με αγγούρι. Δείτε με το παιδί σας τί επιλογές προσφέρει το κυλικείο του σχολείου και συζητήστε μαζί του τί υγιεινό θα μπορούσε να πάρει από κει. 

3) Συμφωνήστε με το παιδί σας να μην καταναλώνει σνακ στο τελευταίο διάλλειμμα ώστε να  τρώει το μεσημεριανό φαγητό στο σπίτι.