Τελικά πόσες ώρες πρέπει να κοιμάμαι;

Τελικά πόσες ώρες πρέπει να κοιμάμαι;

Τελικά πόσες ώρες πρέπει να κοιμάμαι;

Αν υπάρχει κάτι σε αυτή τη ζωή που αισθανόμαστε πως δεν είναι ποτέ αρκετό, αυτό είναι ο ύπνος, αφού τη στιγμή που χτυπάει το ξυπνητήρι η πρώτη μας σκέψη είναι “πέντε λεπτάκια ακόμη”.

Μέχρι σήμερα, οι ειδικοί αποφαίνονταν πως για να αποκομίσουμε τα ευεργετικά οφέλη του ύπνου,  για να είναι αυτός αναζωογονητικός και για να αποκαθiστά/ επανορθώνει τις φθορές που προκαλούνται στο σώμα μας στη διάρκεια της ημέρας, έπρεπε να κοιμόμαστε 8 ώρες κάθε νύχτα.

Την ώρα που η ανθρωπότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα παγκόσμιο φαινόμενο έλλειψης ύπνου- λόγω της φωτορύπανσης, της παρατεταμένης έκθεσης σε οθόνες, αλλά και της πρόσφατης πανδημίας- τόσο που οδήγησε στην επινόηση του νεολογιμού “coroninsomnia”, οι επιστήμονες τοποθέτησαν τον δείκτη της ιδανικής διάρκειας του ύπνου στις 7 ώρες.

Σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Diabetologia, επτά ώρες ύπνου κάθε νύχτα μειώνουν την πιθανότητα θανάτου από κάθε αιτία, ιδίως στα άτομα που πάσχουν από διαβήτη.

Αντιθέτως, η παραμονή στο κρεβάτι για λιγότερες ή περισσότερες από 8 ώρες έχει συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου και καρκίνου. 

Τα δεδομένα συμφωνούν με τα ευρήματα παλαιότερων μελετών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια (Σαν Ντιέγκο) σύμφωνα με τα οποία εκείνοι που κοιμούνται πάνω από 8 και κάτω από 6 ώρες ημερησίως έχουν αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Βέβαια, αυτό που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός. Μια γενική παρατήρηση των ειδικών είναι ότι η διάρκεια του ύπνου θα πρέπει να συμβαδίζει με τον κιρκάδιο ρυθμό του ατόμου (το εσωτερικό βιολογικό του ρολόι δηλαδή), το οποίο από άνθρωπο σε άνθρωπο διαφέρει και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα γονίδιά του.

Η διάρκεια ύπνου που είναι επαρκής για έναν άνθρωπο μπορεί να είναι ελάχιστη ή υπερβολική για κάποιον άλλο. 

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη ύπνου

  • διαταραχές στη σκέψη και στην κρίση
  • αδυναμία επίλυσης προβλημάτων
  • διαταραχές μνήμης
  • κατάθλιψη
  • εναλλαγές διάθεσης
  • παχυσαρκία
  • αυξημένο κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακής νόσου
  • επίσης είναι η κύρια αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων

Ο καλός ύπνος είναι ελιξίριο νεότητας του σώματος και του εγκεφάλου. Είναι χαρακτηριστικό πως τα άτομα που κοιμούνται ελάχιστα (όχι πάνω από 4 ώρες την ημέρα) έχουν κατά 8 έτη πιο γερασμένο εγκέφαλο. Η έλλειψη ύπνου στρεσάρει επίσης τα αιμοποιητικά βλαστοκύτταρα του οργανισμού και προωθεί την πρόωρη γήρανση.

Τips

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν κάποιες βασικές συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να μην χάνετε τον ύπνο σας:

  • Αποφεύγετε την κατανάλωση μεγάλων γευμάτων, ροφημάτων με καφεΐνη και αλκοόλ λίγο πριν την κατάκλιση
  • Φροντίστε να τηρείτε μια συγκεκριμένη ρουτίνα ύπνου – να τηρείτε μια συγκεκριμένη ώρα αφύπνισης το πρωί και συγκεκριμένη ώρα κατάκλισης το βράδυ
  • Κλείνετε τα φώτα, το κινητό σας και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή πριν πάτε για ύπνο
  • Αν περάσουν 15-20 λεπτά από την ώρα που ξαπλώσετε και δεν σας πάρει ο ύπνος, σηκωθείτε και κάντε μια χαλαρωτική δραστηριότητα – π.χ. διαβάστε ένα βιβλίο ή ακούστε μουσική.
  • Αν σκέφτεστε συνεχώς πότε θα κοιμηθείτε και αν μετράτε τις ώρες μέχρι να χτυπήσει το ξυπνητήρι, μάλλον δεν θα τα καταφέρετε.
  • Έπειτα από μια νύχτα αϋπνίας, μην επιχειρήσετε να “ρεφάρετε” πηγαίνοντας πιο νωρίς για ύπνο. Το πιθανότερο είναι πως δεν θα καταφέρετε να κοιμηθείτε.

Πηγή: Psychologytoday.com