Καλοκαίρι, Διατροφή & Υγεία

Καλοκαίρι Διατροφή

Καλοκαίρι, Διατροφή & Υγεία

Το καλοκαίρι έφτασε, η θάλασσα, η εξοχή, το κολύμπι , τα διάφορα άλλα καλοκαιρινά σπορ και οι υψηλές θερμοκρασίες άρχισαν να δίνουν δυναμικά το παρόν. Η εποχή αυτή είναι  ίσως η πιο κατάλληλη για να υιοθετήσουμε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής, που θα συμβάλει στην προσαρμογή του οργανισμού στη ζέστη αλλά και στην γενικότερη καλή υγεία του.

Τους καλοκαιρινούς μήνες αφήνουμε συνήθως τις βαριές μαγειρικές παρασκευές, τις σάλτσες και τα τηγανητά και καυτερά τρόφιμα που ταιριάζουν καλύτερα σε άλλες, περισσότερο κρύες εποχές του χρόνου και  επιλέγουμε τρόφιμα εύπεπτα και δροσερά. Με τον τρόπο αυτό βοηθάμε τον οργανισμό μας να προσαρμοστεί στην αλλαγή των καιρικών συνθηκών, να λειτουργήσει υπό πολύ υψηλές θερμοκρασίες, απαλλάσσοντάς τον από τον κόπο της πέψης γευμάτων πολύ πλούσιων σε θερμίδες και λιπαρά. 

Επιπλέον, μπορεί το καλοκαίρι η ζωή να είναι ανέμελη αλλά η διασκέδαση στον ήλιο μπορεί να έχει συνέπειες  στο σώμα σας. Ευτυχώς, το καλοκαίρι φέρνει μαζί του και μια αφθονία νόστιμων και θρεπτικών τροφίμων, όπως τα μούρα (φορτωμένα με αντιοξειδωτικά), τις ντομάτες, τις γλυκές πιπεριές (καλή πηγή βιταμίνης C) και τα γεμάτα με πρωτεΐνες ψάρια.

Δώστε έμφαση στην κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών που τους καλοκαιρινούς μήνες που υπάρχουν σε αφθονία (ροδάκινα, βερίκοκα, κεράσια, πεπόνια, σύκα, καρπούζι, πεπόνι κ.α) και συμβάλλουν στην καλύτερη ενυδάτωση του σώματός σας. Ο ρόλος των φρούτων και των λαχανικών το καλοκαίρι είναι σημαντικός διότι πέρα από τις φυτικές ίνες μας εφοδιάζουν επιπλέον με βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, και βοηθούν στη διατήρηση της ισορροπίας  των ηλεκτρολυτών του οργανισμού.

Επομένως, ένας στόχος για το καλοκαίρι θα μπορούσε να είναι η καθημερινή κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών όπως προτείνει και ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας (WHO), δίνοντας παράλληλα έμφαση στην ποικιλία.

 Eπιλέγοντας απλώς τα σωστά τρόφιμα στην καθημερινή διατροφή σας, μπορείτε να βοηθήσετε και στην πρόληψη ή την ανακούφιση των ακόλουθων συνηθισμένων καταστάσεων που εμφανίζονται το καλοκαίρι όπως το ξηρό δέρμα, οι λοιμώξεις με μύκητες, οι κράμπες, η ξηρότητα στα μαλλιά, η αφυδάτωση. 

Τα οφέλη της κατανάλωσης  5 μερίδων φρούτων και λαχανικών 

Η αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών έχει συνδεθεί από πλήθος μελετών με τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης πολλών χρόνιων νοσημάτων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από χρόνια νοσήματα, όπως τα καρδιαγγειακά, τα εγκεφαλικά και διάφορες μορφές καρκίνου έως και κατά 20%. 

Οι λόγοι για τους οποίους η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μπορεί να είναι τόσο ευεργετική για την υγεία συνίστανται στην ευρεία γκάμα των συστατικών τους. Εκτός από την πληθώρα των βιταμινών και των μετάλλων, τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν πλήθος συστατικών, γνωστά ως φυτοχημικά συστατικά, τα οποία περιλαμβάνουν τα φλαβονοειδή, τα φυτοοιστρογόνα, τις πολυφαινόλες κλπ. Πολλά από τα συστατικά αυτά προσφέρουν σημαντική αντιοξειδωτική προστασία στον οργανισμό, προστατεύοντας τον από την επίδραση των ελεύθερων ριζών και του οξειδωτικού στρες. 

Εκτός από τα φυτοχημικά συστατικά, η ευεργετική δράση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση της κατανάλωσης καλίου, το οποίο συμβάλει στην καλύτερη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, αλλά και στην αύξηση της κατανάλωσης φυτικών ινών, η οποία συνδέεται με την καλύτερη υγεία του πεπτικού μας συστήματος καθώς και την καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα. 

Η αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών συνδέεται και με πλήθος άλλες ευεργετικές δράσεις, όπως η καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος και ο καλύτερος έλεγχος του σακχάρου στο αίμα. 

Παράλληλα, η υψηλή συγκέντρωση ορισμένων φρούτων και λαχανικών (με κυριότερα το πορτοκάλι και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά) σε φυλλικό οξύ, τα καθιστά απαραίτητα για τις γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία, δεδομένου ότι οι συστάσεις προτείνουν την αυξημένη πρόσληψη φυλικού οξέος στις γυναίκες αυτές,  είτε από φυσικές πηγές φυλλικού οξέος ή από συμπληρώματα διατροφής και εμπλουτισμένα τρόφιμα. 

15 tips για το καλοκαίρι

  1. Να πίνετε πολύ νερό 8-10 ποτήρια ημερησίως, να αποφεύγετε την κατανάλωση αναψυκτικών διότι είναι πλούσια σε ζάχαρη.
  2. Να τρώτε συχνά φρούτα και λαχανικά εποχής, όπου το καλοκαίρι είναι σε αφθονία.
  3. Να προτιμάτε την κατανάλωση ψαριού 3-4 φορές την εβδομάδα.
  4. Καταναλώστε αλκοόλ με μέτρο. Το αλκοόλ αυξάνει την απώλεια υγρών και τη θερμοκρασία του σώματος.
  5. Αποφύγετε τα κορεσμένα λίπη. Η διατροφή σας θα πρέπει να είναι να είναι χαμηλή σε λιπαρά που περιέχονται κυρίως στα γλυκά, παγωτά, τηγανητά.
  6. Να προτιμάτε η διατροφή σας να είναι φτωχή σε σάλτσες, λίπη, μπαχαρικά και καρυκεύματα έτσι ώστε να είναι πιο εύπεπτη.
  7. Μην τρώτε συχνά παγωτά είναι πλούσια σε θερμίδες προτιμήστε τα παγωτά τύπου γρανίτα ή τα τύπου light που είναι χαμηλά σε λιπαρά.
  8. Τρώτε συχνά και μικρά γεύματα
  9. Τρώτε ελαφρύ βραδινό έτσι ώστε να μπορείτε να πιείτε και δροσιστικά ποτά και να νιώθετε ανάλαφροι.
  10. Μην παραλείπετε τη φαρμακευτική σας αγωγή αν ακολουθείτε κάποια και να επικοινωνείτε με το θεράποντα ιατρό σε οποιοδήποτε πρόβλημα σχετικό με την υγεία σας. 

Από την Αρθρογραφία της Μαρίας Προκοπίου στο περιοδικό EatMe του Έθνους της Κυριακής.

Tip: Ενημερωθείτε σχετικά με την Αντιμετώπιση της Παχυσαρκίας!