Κακός Ύπνος & Μεταβολισμός

Κακός Ύπνος & Μεταβολισμός

Σημαντική επίδραση στο σωματικό μας βάρος, έχει η ποιότητα του ύπνου μας αλλά και η διάρκεια του  όπως έχουν δείξει τα τελευταία χρόνια δεκάδες μελέτες. Ωστόσο, οι επιστήμονες δεν είχαν αποδείξει επακριβώς τον παθοφυσιολογικό συσχετισμό των δύο καταστάσεων. 

Τα πράγματα ξεκαθάρισε πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα που απέδειξε τις επιδράσεις του ανεπαρκούς ύπνου στον μεταβολισμό του ατόμου. 

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η έλλειψη ύπνου δεν συνδέεται μόνο με πρόσληψη βάρους, αλλά και με μεταβολικές διαταραχές, όπως για παράδειγμα ο αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη. 

Πιο συγκεκριμένα, ο κακός ύπνος επιδρά στην όρεξη, καθώς όταν δεν κοιμόμαστε πολύ, αυξάνεται η έκκριση της γκρελίνης. Μόλις τέσσερις ημέρες αϋπνίας αρκούν για να επηρεάσουν την ικανότητα του σώματος να επεξεργάζεται την ινσουλίνη. 

Επίσης, εκτινάσσονται οι τιμές της κορτιζόλης, δίνοντας σήμα στον εγκέφαλο ότι πρέπει να προχωρήσει σε …αποθήκευση ενέργειας! Όταν άτομα που έκαναν δίαιτα μπήκαν σε μελέτη στέρησης ύπνου για 14 μέρες, έχασαν κατά μέσο όρο 55% λιγότερο βάρος, αν και η θερμιδική τους πρόσληψη παρέμεινε η ίδια. 

Τα άτομα αυτά αισθάνονταν πιο πεινασμένα, λιγότερο κορεσμό μετά από κάθε γεύμα και… άδεια από ενέργεια! 

Η έλλειψη ύπνου φαίνεται ότι μετατοπίζει την ορμονική ισορροπία από τις ορμόνες που προάγουν την πληρότητα (κορεσμό), όπως τη GLP-1, σε αυτές που προάγουν την πείνα, όπως η γκρελίνη. Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι είναι πιο πεινασμένοι από ό, τι πραγματικά είναι.

Ο ύπνος είναι για τον εγκέφαλο μας κάτι σαν την τροφή για το σώμα μας. Όταν κοιμόμαστε λιγότερες από 7 ώρες, η έλλειψη ενέργειας που αισθάνεται ο οργανισμός γίνεται προσπάθεια να αποκατασταθεί μέσω της τροφής και κυρίως μέσω της… ζάχαρης! Έτσι, ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί να οδηγήσει ακόμη και τον πιο προσεκτικό σε θέματα διατροφής, στο… ζαχαροπλαστείο! 

Ακόμη και μία μόνο νύχτα του χαμένου ύπνου διαπιστώθηκε ότι επιβραδύνει τον μεταβολισμό ενός ατόμου την επόμενη μέρα, μειώνοντας την ενεργειακή δαπάνη για λειτουργίες όπως η αναπνοή και η πέψη από 5% έως 20%. Μια μόλις νύχτα αϋπνίας αρκεί για να εμφανίσει κανείς υψηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, αυξημένη γκρελίνη και κορτιζόλη. 

Επιπλέον, έχει βρεθεί ότι η έλλειψη ύπνου επιδρά στη μεθυλίωση του DNA, αυξάνοντας την ικανότητα των κυττάρων να απορροφούν λίπος.

Επιδημία αϋπνίας = Επιδημία παχυσαρκίας

Την ώρα που η έλλειψη ύπνου είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, που οφείλεται στους γρήγορους ρυθμούς ζωής και στις πολλές υποχρεώσεις, οι επιστήμονες βρίσκονται πολύ κοντά στο να να δώσουν νέες συμβουλές για το πώς θα κερδηθεί η μάχη ενάντια στην παχυσαρκία: σταματήστε να μετράτε θερμίδες και αρχίστε να μετράτε …προβατάκια!

Τα δύο τρίτα του πληθυσμού στην Ευρώπη θεωρούνται υπέρβαρα, και το ένα τέταρτο παχύσαρκο. 

Η έλλειψη άσκησης εμπλέκεται σαφώς στην επιδημία της παχυσαρκίας, όπως και η αυξημένη διαθεσιμότητα των φθηνών επεξεργασμένων τροφίμων και των ποτών που περιέχουν ζάχαρη. 

Ο ύπνος όμως, αναδεικνύεται σε έναν εξίσου σημαντικό παράγοντα, ιδιαίτερα στον σύγχρονο τρόπο ζωής, όπου όλοι είναι διαθέσιμοι  και on-line 24/7 και όπου οι περισσότεροι άνθρωποι αναφέρουν ότι δεν κοιμούνται ποιοτικά. 

 Tip: Ενημερωθείτε σχετικά με τους Όζους Θυρεοειδούς